A legújabb lézer a magyar lézeres szemműtét piacon

Nehéz lehet a lézeres szemműtét piacon piacvezetőnek lenni. Néha olyan döntésekbe is belekényszerül a vezető cég, aminek gazdaságilag kevés értelme van.

A Sasszemklinika is eddig bírta, hogy a Budai Szemészeti Központnak magasabb típusszámú lézere van, mint nekik. A Sasszemklinika egy 500-as Schwind lézerrel és egy Wavelight lézerrel dolgozott, mindkettő kiváló lézer a maga nemében. Mégis minden áron szükségét érezték egy műszakilag vagy orvosilag nagyon nehezen indokolható upgrade-nek mert a Budai Szemészet lézere 1000-es sorozat számot viselt.

Tudnivaló, hogy jelenleg a Schwind gyártja a világon a legjobb excimer lézereket. Nagyjából tökéletest alkottak az 500-as lézerükkel. A szám ebben a sorozatban arra utal, másodpercenként hány impulzust bocsájt ki a lézer. Már az ötszáz is nagyon sok, sőt, túl gyors, túl hirtelen melegítené meg a szaruhártyát, ezért már az 500-as sorozat gépei is direkt lelassítanak a műtét végére, hogy megkíméljék a műtéti területet. Ezt a lézert tovább gyorsítani semmi értelme. Sem orvosilag, sem műszakilag. Olyan ez, mintha egy 250 km/h sebességre képes autót upgrade-elnénk egy 300 km/h-s változatra, akkor, amikor a sebességkorlátozás mindig, mindenhol 130, amit muszáj betartani.

A Schwind mégis előállt az 1000-es sorozattal. Vajon miért? Azért, mert mindig vannak olyanok, akik pénzt áldoznak egy teljesen felesleges upgrade-re, csak hogy megőrizzék azt az image-t, hogy nekik van a legújabb fejlesztésű lézerük, ahogy most a Sasszemklinika tette. Persze mindenki arra költi a pénzét, amire szeretné. De ha a gazdasági racionalitást nézzük, akkor ez a kb. 150 milliós fejlesztés nem csak műszaki szempontból de pénzügyi szempontból is felesleges volt. Hiszen az eredmények nem lesznek jobbak, csak a Sasszemklinika marketingjének lesz könnyebb dolga, hogy elmondhatja, nekik van a legújabb lézerük az országban. Pedig ennek a pénznek lett volna sokkal jobb helye, ha a gazdasági-pénzügyi szempont került volna előtérbe, nem az image őrzés. Na jó, ez a lézer 7D -ben működik szemben az 500-as sorozat 5 D-jével, de könyörgöm, a valóságban hol a fenében van 7 dimenzió?

Ha ezt a kb. 150 millió Forintot arra fordították volna, hogy 30.000-30.000 Ft árengedményt adjanak a pácienseiknek szemenként 5000 !!! esetben, akkor sokkal jobbat tettek volna maguknak is, meg nekünk vevőknek is. Gondoljunk bele ebbe a számba! Ez kb. annyi, amennyi a Sasszemklinika éves forgalma és sokkal sokkal több, mint a többi piaci szereplőé.

Szerintem a vevők többsége nem a lézer típusszáma alapján választ klinikát, hanem elsősorban az ár alapján. Ez szinte minden piacra igaz, de a magyarra különösen. A Budai Szemészet évek óta ármarketinget folytat, a fő üzenetük mindig is az volt, hogy ők olcsóbbak. Ami teljesen rendben is van. Későn jöttek a piacra, nem is volt nagyon más választásuk. Minden piacon, mindig van egy szereplő, aki a legolcsóbb és persze hirdeti is ezt, bolond lenne nem tenni. Ha az éves e-beszámolókat nézzük, a Budai Szemészet egész eredményes volt ez ügyben. A Sasszemklinika mindig is a tapasztalatot, a minőséget hirdette, ami lézeres szemműtét esetében szintén jó gondolatnak látszik. Azonban egy nagyon határozott ármarketinget folytató konkurencia ellen még a tankönyvek szerint sem a jó taktika. Ha nem így lenne, akkor a kifejezetten olcsó, gagyi kínai termékeknek nem lenne piaca Nyugat-Európában és Amerikában és persze itthon sem. Az emberek többsége nem veszi a fáradtságot, hogy összehasonlítsa a valós műszaki tartalmat, a tapasztalatot, a szolgáltatás színvonalát. Megveszi az olcsóbbat, és egyszeri vásárlás esetén sose tudja meg, hogy járhatott volna sokkal jobban is.

Persze sohasem tudhatjuk, mi motiválja a döntéseket valójában. Most úgy tűnik, hogy a Sasszemklinika rosszat húzott a műszaki fejlesztés ötletével, de lehet, hogy hosszú távon bejön az ármarketing vs. "mindig a csúcsminőséget nyújtjuk" policy. Majd meglátjuk a következő évek e-beszámolóiból.